لایه های درونی اصولگرایان تاکید می کنند که از نکات حسنه این نامزدهای اصولگرا این است که آنان از سوی طیف فرهیختگان و مراجع و عامه مردم مورد قبول هستند و روابط خوبی با همه طرف ها دارند و کسی را نیز شماتت و تحریک نمی کنند.

 

جام بین الملل:روزنامه لبنانی "الاخبار" (al-akhbar) در گزارشی به تحلیل و بررسی محورهای مختلف تشکیل دهنده انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت.

 

این روزنامه در بخشی از این یادداشت، به ائتلاف پیشرفت و برنامه های انتخاباتی و شانس های پیروزی آن اشاره کرد.

 

الاخبار آورده است: اصولگرایانی که تبلیغات انتخاباتی خود را با عنوان "ائتلاف پیشرفت" از سر گرفته اند با حضور "علی اکبر ولایتی" و "حداد عادل" و "محمد باقر قالیباف" شکل گرفته است و به نظر می رسد به تفاهم رسیده اند که در نهایت با نامزدی یکی از آنان برای انتخابات ریاست جمهوری کار را ادامه دهند.

 

حلقه های درونی آگاه در میان رهبران اصولگرایان تاکتیک این ائتلاف را بر دو اصل استوار دانسته اند: اول ضربه زدن به حالت نشاط و هیجانی که اصلاح طلبان و مجموعه احمدی نژاد به دنبال بست آن در جامعه ای که اصولگرایان آن را در چندین جهت می خواهند، است و دوم اینکه خارج ساختن نگاه جامعه از شخص گرایی به سوی برنامه گرایی، به این معنی که تلاش می کنند نگاه ها را از شخص به سوی برنامه بیان شده از سوی این کارگروه منعطف سازند.

 

به نظر می رسد اصولگرایان به شکل کاملی وارد عرصه رقابت شده و به وسیله یک برنامه و تیمی که در صورت پیروزی با آنها وارد اداره دولت خواهد شد، به میدان آمده اند.

 

این لایه های درونی اصولگرایان تاکید می کنند که از ویژگی های این نامزدهای اصولگرا این است که آنان از سوی طیف فرهیختگان و مراجع و عامه مردم مورد قبول هستند و روابط خوبی با همه طرف ها دارند و کسی را نیز شماتت و تحریک نمی کنند و این باعث می شود که قادر به تحقق آنچه که احمدی نژاد و اصلاح طلبان خواهان اجرای آن هستند که همان "دولت وحدت ملی" باشد، خواهند بود.

 

به نوشته الاخبار، نامزدهای اصولگرا "از مقبولیت بین المللی نیز برخوردارند" با توجه به این نکته که یک تیم کارکشته ای که از تجربه سیاسی و بین المللی و دارای روابط خوب با برجستگان و نخبه های سیاسی و اقتصادی دو جهان عربی و اسلامی-چیزی که به طور مثال تیم احمدی نژاد از آن برخوردار نیست-هستند را تشکیل داده اند.

 

و عامل دیگری که فرصت های "ائتلاف پیشرفت" را بالا می برد، حضور نیافتن سعید جلیلی است. انتظار می رفت که نام جلیلی در جبهه پایداری مطرح می شد که با کناره گیری اش می توان گفت که یک نامزد قوی از سر راه علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف و غلام علی حداد عادل برداشته شد.

 

در این راستا می توان به تصریحات "عسکر اولادی" رهبر تاریخی حزب موتلفه اسلامی که گفته بود اصولگرایان باید به سوی نامزد واحدی در پایان ماه جاری ایرانی برسند و می توان در همین راستا اظهارات چند روز پیش منوچهر متکی را نیز اضافه کرد که گفته بود در هنگام اوضاع پیچیده شود و عوامل جدید و خطرناکی ظاهر شود با ائتلاف پیشرو یکپارچه و واحد خواهیم شد.

 

انتخابات ریاست جمهوری در 14 ژوئن آینده برگزار می شود.  ثبت نام از نامزدها به طور رسمی در زمانی بین 20 آوریل و 21 مه آینده صورت می گیرد و پس از آن مورد بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان قانون اساسی قرار خواهند گرفت که افراد فاقد شرایط  از میان آنان حذف خواهند شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا